Tuesday, December 22, 2009

Ubat Palsu!!!!

Dewasa ini, kegiatan penjual ubat palsu semakin berleluasa di Negara ini. Nilai rampasan ubat-ubatan pada tahun 2006 ialah RM18,406,190. Perkara ini amat membimbangkan kerana ubat-ubat palsu ini akan memudaratkan kesihatan orang awam. Ubat palsu boeh dikatagorikan dalam tiga jenis iaitu ubat yang dicemari ubat terkawal, ubat tanpa bahan aktif dan ubat yang meniru produk lain.

Penghasilan sesuatu ubat yang berkualiti dan selamat melibatkan kemahiran dan peralatan yang canggih. Kilang-kilang penghasilan ubat-ubatan yang berlesen semestinya mengamal Amalan Pembuatan Baik (GMP) dan Amalan Penstoran Baik (GSP) untuk menjamin mutu keluarannya. Penghasilan produk ubat yang berkualiti tinggi akan menjamin kesihatan orang awam yang menggunakannya.

Ubat-ubatan palsu biasanya dihasilkan di kilang-kilang yang tidak berlesen. Kilang-kilang tanpa lessen ini biasanya tidak mengamalkan GMP dan GSP yang dapat menjamin kualiti keluaran. Kebersihan persekitaran dan dalaman kawasan kilang juga tidak memuaskan. Mutu kualiti ubat-ubatan yang dihasilkan di kilang-kilang sebegini adalah tidak terjamin.

Di bawah Peraturan-Peraturan Kawalan Dadah dan Kosmetik 1984, ubat-ubat yang dijual di negara kita perlu berdaftar dengan Pihak Berkuasa Kawalan Dadah (PBKD). Dengan ini, pengguna dapat menyemak sama ada sesuatu keluaran itu berdaftar atau sebaliknya dengan melihat nombor pendaftaran pada pek ubat berkenaan dan menyemak dalam laman wed www.bpfk.gov.my.

No comments:

Post a Comment