Monday, December 21, 2009

Aktiviti-aktiviti yang dijalankan di CPF Melaka

Pelesenan
.
Bertujuan untuk memastikan lesen dan permit racun dikeluarkan kepada individu yang berkelayakan seperti yang ditetapkan dalam Seksyen 26 Akta Racun 1952. Pemantauan dilakukan dari masa ke semasa bagi memastikan pemegang lesen dan permit racun mematuhi peruntukan-peruntukan dan syarat-syarat yang ditetapkan.
.
Pemeriksaan

Terdapat tiga jenis pemeriksaan yang dilakukan

i) premis berlesen
memastikan pemegang lesen mematuhi peruntukan undang-undang dan syarat-syarat lesen. Pemeriksaan dilakukan bagi permohonan baru dan pembaharuan lesen tahunan

ii) premis berdaftar
pemeriksaan dilakukan ke atas farmasi swasta, klinik perubatan swasta, klinik veterinar, klinik pergigian swasta dan hospital swasta

iii)rutin
pemeriksaan terhadap kedai runcit, kedai ubat, pasar malam, kiosk, salon,spa dan lain-lain lagi.
.
Risikan dan serbuan

Aktiviti risikan dan serbuan dijalankan hasil daripada maklumat atau aduan orang awam. Sebelum serbuan dijalankan, risikan yang teliti dijalankan bagi memastikan bentuk dan gunatenaga yang sempurna dapat disediakan.

Premis yan didapati mengamalkan kegiatan menyalahi undang-undang seperti menjual keluaran yang bukan keluaran berdaftar, premis tidak berlesen yang meyimpan dan menjual keluaran-keluaran mengandungi e=racun berjadual, klinik yang dikendalikan oleh individu tidak berkelayakan dan membekalkan ubat yang mengandungi racun berjadual, farmasi runcit yang membekal racun kempulan B tanpa preskripsi dan farmasi runcit yang menjual ubat tanpa pengawasan ahli farmasi berlesen.
.
Penyiasatan dan Pendakwaan

Bagi kes-kes serbuan atau pemeriksaan yang memerlukan tindakan lanjut, pesalah akan dibawa ke mula pengadilan melalui penyiasatan tepeinci daripada pegawai penyiasat.

Setelah siasatan lengkap, kertas siasatan akan diserahkan kepada pegawai pendakwa yang hadir di mahkamah untuk sebutan kes atau menjalankan perbicaraan.
.
Kawalan Iklan

Pegawai Farmasi Penguatkuasa berperanan mengawal pengiklanan ubat dan barangan farnaseutikal selaras dengan peruntukan dalam Akta Ubat (Iklan & Penjualan)1956. Bagi negeri Melaka, Bahagian Perkhidmatan Farmasi, Kementerian Kesihatan Malaysia telah menetapkan untuk mengawal semua iklan-iklan yang dipaparkan di akhbar New Straits Times dan majalah Perempuan.
.
Pemeriksaan di pintu masuk kastam

Mengawal pengimportan ubat-ubatan, bahan kimia dan kosmetik yang tidak dibenarkan di negara ini. Aktiviti dijalankan dari semasa ke semasa di pintu-pintu masuk kastam di Pelabuhan Quayside dan Lapangan Terbang, Batu Berendam, Melaka.

Perlindungan Pengguna

Antara aktiviti yang diadakan ialah ceramah, pameran, penyebaran poster dan kalendar sebagai pendidian kepada pengguna. Objektif utama unit ini ditubuhkan adalah untuk menyebarkan maklumat serta memberi kesedaran kepada orang awam berkaitan dengan penggunaan ubat-ubatan berdaftar, penggunaan kosmetik dan sebagainya.
.
Penjagaan Kualiti

aktiviti yang dijalankan adalah seperti merancang dan mengenalpasti kajian-kajian berkaitan dengan kualiti seperti QA, Inovasi, KMK dan R&D. Selain itu, pengumpulan data dan rekod kualiti dari semua portfolio bahagian penguatkuasa dilakukan bagi menyediakan laporan statistik penguatkuasaan. Portfolio ini juga bertujuan menyelia aktiviti-aktiviti berkaitan kualiti yang dijalankan oleh Bahagian Perkhidmatan Farmasi Melaka.

2 comments:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  2. finally finish~~ my 1st time to create a blog~~hehe

    ReplyDelete